Ulike læringsmetoder
En av de første måtene å forstå læring på er gjennom hjernen vår. Hjernen sender ut nervesignaler, impulser, som styrer hvordan vi forstår, gjør eller tenker noe. Disse impulsene er koblet sammen via synapser. Synapsene blir sterkere og mer effektive når vi gjentar en handling flere ganger. Dette forklarer hvorfor vi blir flinkere til noe etter gjentatt praksis.
Hvis vi ser på hjernen i et litt annet lys, kan den sammenlignes med en datamaskin. Hjernen sender elektriske signaler som bestemmer handlinger, på samme måte som når du trykker på et tastatur. Vi lærer gjennom å utforske og prøve, og hjernen mottar signaler som tolker erfaringene.
Mennesker er også sosiale vesener, og vi lærer mye av andre. I Norge har vi lange tradisjoner med lærlinger, der uerfarne personer observerer og lærer fra dem som kan mer. Læring kan skje gjennom etterligning eller ved å bli instruert, og den kan være både uttalt og skjult. Ofte lærer vi uten at vi er klar over det. Språk spiller også en viktig rolle i sosial læring, fordi det gjør det mulig å dele informasjon og motta tilbakemeldinger som endrer måten vi forstår noe på.
En annen måte å forstå læring på er gjennom Pavlovs eksperiment med hunder. Kort fortalt begynte hundene å sikle når de fikk mat. Pavlov ringte i en bjelle før han ga dem mat, og etter hvert begynte hundene å sikle bare ved lyden av bjellen, fordi de forventet mat. Til slutt sluttet Pavlov å gi mat, men ringte fortsatt i bjellen, og hundene siklet likevel. Etter en stund stoppet de, da de innså at det ikke kom mat. Dette eksperimentet viste hvordan læring kan formes av belønning. I dag brukes lignende prinsipper i alt fra skolearbeid til videospill, der du får ros eller belønninger for å gjøre noe riktig. Dette stimulerer dopaminproduksjonen i hjernen, noe som gir en følelse av glede.
KS Agendas metoder
Vi i KS Agenda tilbyr ulike kurs som benytter forskjellige læringsmetoder. Mange av kursene våre går over flere samlinger, fordi vi tror på verdien av å lære fra hverandre og å utvikle oss over tid. Sammen jobber deltakerne mot et felles mål, og mye av læringen skjer ved å prøve ut det man lærer i sine egne omgivelser. Vi tilbyr også kortere kurs over få dager, som gir muligheten til konsentrert læring og mer spissede temaer. Det viktigste er at du etter kurset jobber med det du har lært, slik at læringen fører til utvikling og varig endring.
Avslutning
Jeg oppfordrer deg til å prøve å lære noe nytt hver dag – små grep kan gjøre en stor forskjell. Kanskje du kan begynne med å pusse tennene med motsatt hånd, eller prøve å gjøre noe på en annen måte enn du pleier. Vær bevisst på hva du og andre gjør. Lær noe nytt ved å lese om noe du ikke visste fra før, eller stjel en god idé fra noen andre og test den ut selv. Vær nysgjerrig og utforsk – læring skjer hele tiden!