Arbeidsrett og oppsigelse i kommunal sektor – for ledere
Formålet med kurset er å sette deg som leder i stand til å håndtere arbeidsrettslige problemstillinger i henhold til dagens regelverk/rettspraksis. Kurset fokuserer på rettspraksis og har praktiske eksempler samt dialog med deltakerne om deres egne problemstillinger.
Medarbeidere som ikke presterer, har egne utfordringer eller ikke viser vilje til forbedring skaper utfordringer på arbeidsplassen, og er et tilbakevendende tema innen HR og ledelse. Stillingsvernet står sterkt, men arbeidsmiljøloven gir også partene i arbeidslivet et handlingsrom.
Målgruppe for kurset
Ledere med personalansvar og andre med ansvar for oppsigelser
Formål med kurset
Målet med kurset er å fokusere på virkemidler for å få best mulig utnyttelse av den enkelte ansatte, og kunnskap om en god prosess dersom grensen for oppsigelse eller avskjed er nådd.
Kurset tar blant annet for seg:
- Forebygging og virkemidler for god ressursutnyttelse
- Hvordan stille krav og utøve styringsretten
- Grensene for oppsigelse og avskjed
- Gjennomføring av en oppsigelse
- GDPR regler og personvern i personalsaker
OU-midler
Kurset er forhåndsgodkjent for OU-midler og man kan sende inn refusjonskrav til www.ks.no/ou-refusjon. Refusjonskrav sendes først etter faktura er mottatt.
NB! For at du skal få dekket forhåndsgodkjente OU-midler, kan kun 50% av kursplassene fylles opp med deltakere fra samme kommune. Den gjeldende kommunen kan gjerne få flere kursplasser, men må da betale full pris for de ekstra plassene som er over denne grensen.
NB! Vennligst merk at dette kurset er kun for den enkelte deltakeren som har meldt seg på. Alle deltakere må registrere seg, uavhengig av om du deltar individuelt eller i gruppe.
Kl. 09:00-12:00
- Åpning, presentasjon
- Oversikt, overordna perspektiv, historisk utvikling og hovedregler stillingsvern
- Forebyggende: Arbeidsavtale, Arbeidsinstruks, arbeidsgivers styringsrett
Kl. 12:00-12:45
- Lunsj
Kl. 12:45-15:00
- Terskelen for oppsigelse og avskjed, før og etter prøvetid
- Formalreglene ved oppsigelse og gode forhandlingsmøter
- Personopplysninger, hva kan og skal lagres, personalmappe, møtereferat, GDPR forordningen og personvern
- Avslutning
Ane Sofie Tømmerås
Ane Sofie Tømmerås arbeidet som advokat 2004 – 2023, blant annet som daglig leder i Advokathuset Justisia as. Nå driver hun Mekler1, og arbeider hovedsakelig som mekler i rettslige tvister. Med bakgrunn fra politikk og offentlig forvaltning, holder hun kurs for blant annet KS Agenda og JUS.
Som advokat arbeidet Ane Sofie særlig med arbeidsrett, erstatningsrett, avtalerett og rådgivning til bedrifter, men fikk også god erfaring med juridisk bistand til brukere av offentlige tjenester. Hun mekler innenfor de samme områdene.
Hun har juss-utdanningen fra Universitetet i Oslo, og har en mastergrad i internasjonal juss og politikk (Master in International Public Policy) fra Johns Hopkins University. Hun er sertifisert mekler.
Ane Sofie har vært politisk aktiv, og har to perioder bak seg som stortingsrepresentant. Tidligere har hun arbeidet som journalist og som saksbehandler i Justisdepartementet. Hun har og har hatt en rekke tillits- og styreverv i organisasjoner og selskap. Hun har forfattet artikler, og gitt ut en fagbok om offentlige erstatningsordninger.
Informasjon om digitale kurs:
- Kurset vil bli gjennomført på Teams eller Zoom.
- Du vil motta nærmere beskjed og link etter hvert som kursdagen nærmer seg.
Har du spørsmål eller trenger support?
- E-post: info@ksagenda.no
- Telefon: 24 13 28 00
Dette er et fysisk kurs. Det som er inkludert i prisen er deltakeravgift og lunsj. Det er ikke inkludert kostnader til middag, reise, overnatting og andre personlige utgifter.
Har du spørsmål eller trenger support?
- E-post: info@ksagenda.no
- Telefon: 24 13 28 00
Dersom du har behov for hotell i forbindelse med kurset har vi følgende hotellavtale du kan benytte deg av KS Agenda sin hotellavtale. Trykk på linken for å se kapasitet og tilgjengelighet.
NB! Rommet gjøres opp direkte av deltaker på hotellet
Påmeldingen er bindende.
Ved avbestillinger/endringer:
- Inntil 3 uker før kurs-/konferansestart krediteres beløpet i sin helhet
- Mindre enn 3 uker før kurs-/konferansestart gis ingen refusjon av deltakeravgiften og måltider
Avbestilling gjøres skriftlig til info@ksagenda.no.
Det tas forbehold om nok antall påmeldte for at kurset skal gå.
1 uke før kurset vil du motta detaljer om oppmøte. Dersom du ikke mottar denne informasjonen ber vi deg om å ta kontakt med oss per telefon eller e-post.
Kursregistrering gjelder kun for deltageren som er meldt på.
Det tas forbehold om programendringer.
OU-fondet er kommunesektorens opplærings- og utviklingsmidler som skal brukes til «arbeidsgiverrelatert ledelsesutvikling», hvor målgruppen er ledere.
Kommuner, fylkeskommuner og bedrifter som er en del av denne ordningen vil kunne få refundert deltakeravgiften på kurs og seminarer som tilfredsstiller definisjonen «arbeidsgiverrelatert ledelsesutvikling».
Det gjøres oppmerksom på at OU-midlene KUN dekker deltakeravgiften. Eventuelle kostnader knyttet til reise og opphold må dekkes av den enkelte deltaker selv.
Dette kurset er omfattet av ordningen om forhåndsgodkjente kurs hvor det ikke skal søkes om støtte fra OU-midlene. Det skal bare sendes inn refusjonskrav når man har mottatt faktura for kursavgiften. Vi refunderer ikke registreringsbekreftelser.
Skjema for refusjon finner man på https://www.ks.no/ou-refusjon. Faktura for kurset må være vedlagt i refusjonskravet. Bekreftelse på påmelding refunderes ikke. Vær obs på at MVA ikke er refusjonsberettiget.
Viktig! Er det flere deltagere fra en kommune/fylkeskommune/virksomhet på et kurs, skal det sendes inn ett samlet refusjonskrav for alle deltakerne
For at du skal få dekket forhåndsgodkjente OU-midler, kan kun 50% av kursplassene fylles opp med deltakere fra samme kommune. Den gjeldende kommunen kan gjerne få flere kursplasser, men må da betale full pris for de ekstra plassene som er over denne grensen.
Oslo kommune og privatpersoner kan IKKE søke om støtte fra dette fondet.
Du kan også lese mer om OU-midler her.