Ledelse for medvirkning i skolen, del 1 - 2

Dette er et kurs for skoleeiere, skoleledere og skolefaglig ansvarlige hvor man vil gå i dybden på det tverrfaglige samarbeidet som må til mellom de sentrale rollene for å lykkes.

Meld deg på kurset
Dette kurset er fullt, men du kan melde deg på interesseliste for å motta en e-post når kurset er tilgjengelig igjen.
Meld deg på kurset
Dette kurset er over, men du kan melde deg på interesseliste for å motta en e-post når kurset er tilgjengelig igjen.
Ledelse for medvirkning i skolen, del 1 - 2Logo for KS Agenda

En rød tråd i nasjonale og internasjonale politiske føringer, er betydningen av å utvikle elevenes potensiale, å ruste elevene for både nåtiden og fremtiden, slik at vi bygger og videreutvikler gode bærekraftige lokaldemokrati, fremmer elevengasjement og forebygger utenforskap (LK20, OECD, FNs bærekraftsmål). Den nye opplæringsloven som trer i kraft i august 2024 underbygger behovet for å sette medvirkning på agendaen. Skoleeier og skoleleder er avgjørende for at vi lykkes sammen med samfunnsoppdraget!

Sentralt i kurset er hvordan skoleledere kan bygge og utvikle struktur og kultur som fremmer medvirkning i både demokratiprosesser og læringsprosesser for elevene, og hvordan skoleeier kan legge til rette for at skoleledere lykkes i sitt mandat for å fremme og utvikle elevmedvirkning, elevengasjement og student agency.


Kurset vektlegger å kombinere teori og forskning med skoleleier og skoleleders erfaringer fra praksis, og vil inkludere eksempler fra Skole-Norge, verktøy og strategier som er lett anvendelige i egen hverdag. Det vil også bli jobbet med  eksempler og forslag fra første kursdag mellom samlingene, se program for mer informasjon.

Velkommen til et aktivt, engasjerende og nyttig kurs!

For de som vil lese seg litt opp i forkant,finner dere rapporten her: KS-Konsulent

Målgruppe

Skoleeiere, skoleledere og skolefaglig ansvarlige

Kursdatoer

  • Del 1 - 11. mars
  • Del 2 - 8. april

Fra kl. 08.30 til kl. 12.00 begge dager

Deltakeravgift

Kr. 5 990,- (mva fritt) per kurssamling

Ved å melde seg på del 1, forplikter man seg også til å delta på den påfølgende kursdagen.

Veiledning

Det tilbys også veiledning mellom samlingene, både individuelt og i gruppe. Det har vi god erfaring med som nyttig for best mulig utbytte av kurset og opplevd effekt i egen arbeidshverdag.

Lederveiledningen er et frivillig tilbud som har en pris på kr. 2 500,- per time. Det er for øvrig mulig å kreve refusjon fra OU-fondet for EN time veiledning mellom hver samling. Vær obs på at det tilkommer mva. på denne avgiften (kr. 625,-) - mva dekkes ikke av OU-midlene.

OU-midler

Kurset er forhåndsgodkjent for OU-midler og man kan sende inn refusjonskrav til www.ks.no/ou-refusjon. Refusjonskrav sendes først etter faktura er mottatt.

NB! For at du skal få dekket forhåndsgodkjente OU-midler, kan kun 50% av kursplassene fylles opp med deltakere fra samme kommune. Den gjeldende kommunen kan gjerne få flere kursplasser, men må da betale full pris for de ekstra plassene som er over denne grensen.

Se hva andre deltakere sier om kurset

Kunnskapsrike kursledere som har lagt til rette for mange ulike perspektiver og tilnærminger

Fått ny innsikt, meningsbrytning med kompetente deltakere, variert metoder for læring og blitt "dratt inn" i egen medvirkning

Tidsramme for begge samlinger er 08.30 - 12.00 med innlagte pauser etter behov

Program 11. mars

  • Velkommen
  • Elevmedvirkning og student agency i en nasjonal og internasjonal kontekst
  • De sentrale rollene for å lykkes: Skoleeier, skoleleder og skolefaglig ansvarlig
  • Elevmedvirkning, student agency og elevengasjement i min organisasjon
  • Konkrete tiltak som virker?


Mellomarbeid

Prøve ut tiltak med utgangspunkt i eksempler og forslag fra første kursdag.

Reflekter over:

  • I hvilken grad har vi i vår organisasjon felles forståelse for begrepene medvirkning og Agency?
  • Hvilke praksiser har vi (allerede) som fremmer medvirkning og Agency?

Program 8. april

  • Velkommen
  • Tilbakeblikk, deling fra mellomarbeid og refleksjon rundt utprøving av tiltak
  • Dilemmaer og muligheter for ledelse av utvikling av elevmedvirkning, Agency og elevengasjement i skolehverdagen
  • Medvirkning og Agency i utvikling av skolen som organisasjon
  • Medvirkning og agency som løsning på samfunnsoppdraget?

Ingelin Burkeland

Ingelin Burkeland

Foredragsholder
Ingelin BurkelandIngelin Burkeland

Ingelin Burkeland

Foredragsholder

Ingelin har 20 års erfaring fra kommunal sektor, hun har vært ansatt som seniorrådgiver i KS Konsulent AS siden 2016, og hun er i gang med næringslivs-PhD i samarbeid med Forskningsrådet og Høgskulen på Vestlandet.

I KS Konsulent jobber hun som foredragsholder, prosessveileder og coach på alle nivå i kommuner, fylkeskommuner og noe for private organisasjoner. Ingelin er særlig kjent for å være en utmerket formidler, skape høy grad av engasjement på kurs og til å oversette teori til praksis man kan ta rett ut i egen organisasjon og jobbhverdag.

Hun er lektor med tilleggsutdanning, der ledelsespsykologi og master i Utdanningsledelse fra Universitetet i Oslo inngår. Masteren omhandlet jobbmotivasjon og mellomledelse.

Ingelin er sertifisert i psykologisk trygghet og er forfatter av håndboken om 10-FAKTOR.

Mari-Ana Jones

Mari-Ana Jones

Foredragsholder
Mari-Ana JonesMari-Ana Jones

Mari-Ana Jones

Foredragsholder

Mari-Ana er førsteamanuensis innen organisasjon og ledelse i utdanningssektoren ved NTNU og har faglig ansvar for Master i skoleutvikling og utdanningsledelse og rektor utdanning.

Hun har doktorgrad innen utdanningsledelse, med tittel: “We hope it isn‘t about them deciding everything! A mixed methods study of student participation“ (2022) og har forsket på medvirkning og ledelse i skolen i flere år. Mari-Ana har publisert fagartikler, forskningsrapporter og kronikk, og har skrevet boka: “Elevmedvirkning og samskapt læring” (2022) sammen med Erlend Dehlin.

Mari-Ana er involverti flere partnerskap med kommunal sektor, og sammen med praksisfeltet, utvikler hun kunnskap om medvirkning, samskaping og implikasjoner for skoleutvikling og ledelse. Mari-Ana har tidligere vært lærer og skoleleder i England og Norge.

Mari-Ana er en anerkjent foredragsholder som evner å balansere meget godt mellom teoretisk input og praktiske oppgaver som fremmer forståelse, innsikt, engasjement og medvirkning i læringsprosessene

Informasjon om digitale kurs:

  • Kurset vil bli gjennomført på Teams eller Zoom.
  • Du vil motta nærmere beskjed og link etter hvert som kursdagen nærmer seg.  

Har du spørsmål eller trenger support?

Dette er et fysisk kurs. Det som er inkludert i prisen er deltakeravgift og lunsj. Det er ikke inkludert kostnader til middag, reise, overnatting og andre personlige utgifter.

Har du spørsmål eller trenger support?

Overnatting

Dersom du har behov for hotell i forbindelse med kurset har vi følgende hotellavtale du kan benytte deg av KS Agenda sin hotellavtale. Trykk på linken for å se kapasitet og tilgjengelighet.

NB! Rommet gjøres opp direkte av deltaker på hotellet

Påmeldingen er bindende.

Ved avbestillinger/endringer:

  • Inntil 3 uker før kurs-/konferansestart krediteres beløpet i sin helhet
  • Mindre enn 3 uker før kurs-/konferansestart gis ingen refusjon av deltakeravgiften og måltider

Avbestilling gjøres skriftlig til info@ksagenda.no.

Det tas forbehold om nok antall påmeldte for at kurset skal gå.

1 uke før kurset vil du motta detaljer om oppmøte. Dersom du ikke mottar denne informasjonen ber vi deg om å ta kontakt med oss per telefon eller e-post.

Kursregistrering gjelder kun for deltageren som er meldt på.

Det tas forbehold om programendringer.

OU-fondet er kommunesektorens opplærings- og utviklingsmidler som skal brukes til «arbeidsgiverrelatert ledelsesutvikling», hvor målgruppen er ledere.

Kommuner, fylkeskommuner og bedrifter som er en del av denne ordningen vil kunne få refundert deltakeravgiften på kurs og seminarer som tilfredsstiller definisjonen «arbeidsgiverrelatert ledelsesutvikling».

Det gjøres oppmerksom på at OU-midlene KUN dekker deltakeravgiften. Eventuelle kostnader knyttet til reise og opphold må dekkes av den enkelte deltaker selv.

Dette kurset er omfattet av ordningen om forhåndsgodkjente kurs hvor det ikke skal søkes om støtte fra OU-midlene. Det skal bare sendes inn refusjonskrav når man har mottatt faktura for kursavgiften.  Vi refunderer ikke registreringsbekreftelser.  

Skjema for refusjon finner man på https://www.ks.no/ou-refusjon. Faktura for kurset må være vedlagt i refusjonskravet. Bekreftelse på påmelding refunderes ikke. Vær obs på at MVA ikke er refusjonsberettiget.

Viktig! Er det flere deltagere fra en kommune/fylkeskommune/virksomhet på et kurs, skal det sendes inn ett samlet refusjonskrav for alle deltakerne

For at du skal få dekket forhåndsgodkjente OU-midler, kan kun 50% av kursplassene fylles opp med deltakere fra samme kommune. Den gjeldende kommunen kan gjerne få flere kursplasser, men må da betale full pris for de ekstra plassene som er over denne grensen.

Oslo kommune og privatpersoner kan IKKE søke om støtte fra dette fondet.

Du kan også lese mer om OU-midler her.

Ledige plasser
Få ledige plasser
Fullt

Ledelse for medvirkning i skolen, del 1 - 2

11
Mar
 
2025
 
kl.
08:30
-
12:00
11
Mar
 - 
11
Mar
 
2025
 
kl.
08:30
-
12:00
Digitalt
Digitalt kurs
Ledelse for medvirkning i skolen, del 1 - 2
Skole og oppvekst
5990
,- (mva-fritt)
,- (ekskl. mva)
,- (inkl. mva.)
Forhåndsgodkjent for OU-midler for medlemmer av OU-fondet
Har du spørsmål om kurset? Kontakt oss.
Dette kurset er fullt. Legg inn e-posten din i feltet nedenfor dersom du ønsker å få beskjed når kurset er tilgjengelig igjen.
Supert! Vi sender deg en e-post når kurset er tilgjengelig igjen.
Ånei, noe gikk galt med innsendingen.
Har du spørsmål om kurset? Kontakt oss.
Dette kurset er ferdig. Legg inn e-posten din i feltet nedenfor dersom du ønsker å få beskjed når kurset er tilgjengelig igjen.
Har du spørsmål om kurset? Kontakt oss.
Supert! Vi sender deg en e-post når kurset er tilgjengelig igjen.
Ånei, noe gikk galt med innsendingen.
Meld deg på kursetMeld deg på kurset
Ledelse for medvirkning i skolen, del 1 - 2
11
Mar
 
2025
 
kl.
08:30
-
12:00
11
Mar
 - 
11
Mar
 
2025
 
kl.
08:30
-
12:00