Ledelse av inkluderende arbeidsliv 2025 – fra utfordring til mulighet

Velkommen til IA-Ledelse 2025 torsdag 13. og fredag 14. mars! IA-Ledelse handler om å finne nye løsninger for et inkluderende arbeidsliv, redusere fravær og skape et miljø preget av inkludering, mangfold og mestring. Hvordan oppnår vi dette? Hvordan kan vi motivere ansatte til å glede seg til jobb?

Meld deg på kurset
Dette kurset er fullt, men du kan melde deg på interesseliste for å motta en e-post når kurset er tilgjengelig igjen.
Meld deg på kurset
Dette kurset er over, men du kan melde deg på interesseliste for å motta en e-post når kurset er tilgjengelig igjen.
Ledelse av inkluderende arbeidsliv 2025 – fra utfordring til mulighetLogo for KS Agenda

Se hva tidligere deltakere sier om konferansen

Hva skjer på IA-Ledelse 2025?

Den siste tids forhandlinger om den nye IA-avtalen har dessverre ikke ført til enighet. Dagens avtale vil dermed opphøre fra 31.12.2024 og det er viktig å forstå hvordan dette vil påvirke kommunenes arbeid med sykefraværsoppfølging og inkludering i arbeidslivet. På konferansen vil du få en gjennomgang av hva avviklingen av IA-avtalen innebærer, og hvilke nye virkemidler og løsninger som kan tas i bruk for å møte utfordringene med å redusere sykefraværet, som fortsatt er en stor utfordring i Norge.

NAVs statistikkekspert Ulf Andersen gir oss en oppdatert analyse av sykefraværet, mens forsker Bård Fyhn deler verktøy for å styrke psykologisk trygghet på arbeidsplassen, noe som blir stadig viktigere med økningen i psykiske lidelser og tretthet som fraværsårsaker.

Det vil bli konkrete eksempler fra kommuner som har lykkes med å redusere fraværet, vil du også lære hvordan systematisk arbeid med arbeidsmiljø og ledelse kan skape mer bærekraftige og inkluderende arbeidsplasser.

Konferansen ledes av Marianne Mortensen og Bjørn Håvard Bjørklund og blant innlederne som vil dele sine erfaringer finner du både forskere, fagfolk, kommuneansatte og kjente foredragsholder.

Bli med på IA-Ledelse 2025 og lær hvordan din kommune kan tilpasse seg de nye forutsetningenene i IA-arbeidet og skape et enda sterkere og mer inkluderende arbeidsliv!

Program, innleder og annen informasjon blir oppdatert fortløpende. Du kan alltid sjekke denne nettsidene for oppdateringer.

Hvorfor delta?

Konferansen gir deltakerne en unik mulighet til å oppdatere sin kunnskap, knytte nye relasjoner og reflektere sammen med kollegaer og likesinnede -  både de du har kjent lenge og de du møter for første gang fra ulike deler av landet. konferansen gir deg sjansen til å utvikle nye arbeidsmetoder som du kan ta med deg tilbake til din egen arbeidsplass.

Målgruppe for konferansen

Ledere, mellomledere og tillitsvalgte som jobber aktivt med sykefravær

Vi anbefaler at flere deltar samlet.

Deltakeravgift

Fysisk deltagelse - Kr 8 990,- inkl. mva

Digital deltagelse - Kr. 7 990,-inkl. mva

Det vil være anledning for å delta på felles middag og mingling torsdag kveld.

Praktisk info

IA-ledelse 2025 vil finnes sted på Thon Hotell Storo.

Overnatting 1 350 (ink MVA) per natt

Festmiddag 13. mars 1 350 (ink MVA).  

OU-midler

Konferansen er forhåndsgodkjent for OU-midler og man kan sende inn refusjonskrav til www.ks.no/ou-refusjon. Refusjonskrav sendes først etter faktura er mottatt. Overnatting og middag er ikke refunderbar av OU-midler

NB! Vennligst merk at alle deltakere må registrere seg, uavhengig av om du deltar individuelt eller i gruppe. Gjelder også digitale deltakere.

Se hva andre deltakere sier om kurset

Program for dagene

Torsdag 13.mars

Tidsramme fra kl. 10:00 til kl. 16:00

Tema del 1.1 – Åpning og velkommen, har vi fortsatt en IA-avtale?

Hva er siste nytt og hva gjelder når framover? Hvordan påvirker dette oss som kommuner og rollene vi har i kommunene?

Tema del 1.2 – Hva virker egentlig og hva betyr det at det virker?

Vi får høre hva som har virket i bransjeprogrammet og hvilke verktøy, ledelse og organisering som har gitt resultater på sykefravær og arbeidsmiljø. Vi får innlegg fra følgeforskning gjort av Norce og eksempler fra kommuner og virksomheter.

Vi hører fra Mørkved sykehjem i Bodø kommune som har et lavt sykefravær.

Tema del 1.3 – Hva sier statistikkene oss om det som har vært og er og hva betyr det framover?

Statistikksjef Ulf Andersen gir oss både skråblikk og nye perspektiver.

Vi får også høre eksempel  blant annet fra Alta kommune  som aktivt bruker fakta og statistikk i sitt arbeide med å forebygge og redusere sykefraværet.

Tema del 1.4 – Utenforskap og mobilisering – Hvordan kan vi bidra til mobilsering av framtidig arbeidskraft og hindre utstøting fra arbeidslivet?



Roger Finjord avslutter dagen med et inspirerende innlegg om hvordan man skaper et godt lag og en positiv kultur på arbeidsplassen. Med sin engasjerende formidling deler han innsikt om hva som motiverer oss til å møte opp på jobb med glede og engasjement. Gjennom humor og erfaring gir han konkrete råd om hvordan vi sammen kan bygge en inkluderende og støttende arbeidsplass.

Fredag 14.mars

Tidsramme fra kl. 09.00 til kl. 15.00

Tema del 2.1 – Psykologisk trygghet og arbeidsmiljø – har dette egentlig betydning for sykefravær?

Bård Fyhn som arbeider ved NHH gir oss innblikk i psykologisk trygghet og hvordan vi kan arbeide med medarbeidergrupper for å styrke den tryggheten på systemnivå i kommunen.

Vi viser verktøy som kan du bruke på det enkelte arbeidssted og går i dybden på hvordan 10 – FAKTOR kan brukes aktivt og systematisk i utviklingen? Ingelin Burkeland som er en av forfatterne av håndboken for planlegging og gjennomføring og oppfølging av medarbeiderundersøkelsen 10 – FAKTOR gir oss sine beste tips og metoder.

Vi får også eksempel fra kommuner som har fått resultater av systematisk arbeid.

Tema del 2.2 – Hvilke verktøy har vi, hva er erfaringene og hva skal til for at din kommune får ny giv eller kommer i gang?

Vi presentere og deler verktøy og erfaringer på tvers av kommuner. Vi får innlegg fra bransjeprogrammene som har utviklet og samlet erfaringer sammen med virksomheter gjennom årene med bransjeprogrammene. Hva blir vårt og mitt neste steg når jeg kommer hjem?

Tema del 2.3 – Oppsummering og avslutning

Programmet er under ytterligere utarbeidelse og det gis forbehold om mulige endringer.

Marianne Mortensen

Marianne Mortensen

Foredragsholder
Marianne MortensenMarianne Mortensen

Marianne Mortensen

Foredragsholder

Marianne Mortensen jobber med leder- og organisasjonsutvikling, endring og samskaping. Hun er særlig interessert i å styrke grunnlaget for effektiv samordnet tjeneste-, organisasjon- og lederutvikling i både kommunesektoren og statlige instanser. Hun legger vekt på helhet og sammenheng i tjenestene, bryte ned siloer og øke kommunenes innovasjonsevne gjennom samskaping.

Hennes arbeidsområder strekker seg fra tjenesteinnovasjon, tjenestedesign, prosjekt- og prosessledelse, medvirkning og kvalitetssikring av tjenestene til lederutvikling og organisasjonsutvikling. Marianne har toppledererfaring fra kommune og kjenner hele kommunesektoren godt. Som kommunalsjef jobbet hun spesielt med omstilling, ledelse og målstyring innenfor oppvekstsektoren. Hun har erfaringer med å stå i utfordrende saker og prosesser i samspill politikk og administrasjon.

Bjørn Håvard Bjørklund

Bjørn Håvard Bjørklund

Foredragsholder
Bjørn Håvard BjørklundBjørn Håvard Bjørklund

Bjørn Håvard Bjørklund

Foredragsholder

Bjørn Håvard Bjørklund har over 20 års erfaring som leder fra både offentlig og privat sektor, og bistår kommuner med lederstøtte, organisasjons-/tjenesteutvikling og endringsprosesser. Han er en erfaren foredragsholder og prosessveileder.

Med bred toppleder- og styreerfaring fra ulike virksomheter kjenner Bjørn Håvard godt spenningene som kan oppstå i samspillet mellom den administrative toppledelsen og politisk nivå eller et styre.  Han er derfor opptatt av å etablere god forankring og forståelse for endringsbehov og å skape helhet gjennom gode medvirkningsprosesser.

Han har også jobbet mye med oppfølging av personalsaker og arbeidsmiljøutfordringer. I veiledningsarbeidet legger Bjørn Håvard vekt på systematikk og struktur, samt å kunne tilby forskningsbaserte verktøy til bruk i prosessen.

Bjørklund er også opptatt av hvordan kommuner strategisk møter nye rammevilkår, demografiendringer og teknologi, og særlig hvordan digital transformasjon i offentlig sektor kan gi nye vilkår for ledelse, arbeidsprosesser og tjenestetilbud.

I KS Konsulent er han fagansvarlig for digitalisering.

Kari Anne Holte

Kari Anne Holte

Foredragsholder
Kari Anne HolteKari Anne Holte

Kari Anne Holte

Foredragsholder

Kari Anne er forskningsdirektør ved NORCE (Norwegian Research Centre) hvor hun leder divisjonen for Helse og samfunnsvitenskap og forskningsgruppen Arbeidsliv. Hennes forskningsinteresser inkluderer arbeidsmiljø, organisatorisk sikkerhet, HMS, sykefravær, digitalisering, organisatorisk kompleksitet, ledelse og medarbeiderdeltakelse

Ulf Andersen

Ulf Andersen

Foredragsholder
Ulf AndersenUlf Andersen

Ulf Andersen

Foredragsholder

Ulf er Statistikksjef i NAV med ansvar for alt etaten produserer av offisiell og offentlig statistikk på NAVs områder. Han er mye brukt foredragsholder og talsperson for NAV i media. Ulf har vært statistikksjef i 9 år og før det var han adm.dir. i MMI (nå Ipsos).

Roger Finjord

Roger Finjord

Foredragsholder
Roger FinjordRoger Finjord

Roger Finjord

Foredragsholder

Roger Finjord er en ekspert på menneskelige relasjoner og lagbygging, kjent for sin kombinasjon av humor og innsikt som gir livlige og inspirerende foredrag. Med bakgrunn som toppfotballtrener og et brennende engasjement for samspill og arbeidskultur, gir Roger verktøy for å styrke teamfølelse, bygge tillit og utvikle en positiv arbeidskultur. Hans foredrag gir konkrete verktøy for å styrke teamdynamikk, bygge respekt og tillit, og skape en positiv arbeidskultur. Han kombinerer praktiske råd med inspirerende historier for å gi deltakerne verdifulle leksjoner om hvordan man kan skape en kultur preget av raushet og støtte.

Ingelin Burkeland

Ingelin Burkeland

Foredragsholder
Ingelin BurkelandIngelin Burkeland

Ingelin Burkeland

Foredragsholder

Ingelin har 20 års erfaring fra kommunal sektor, hun har vært ansatt som seniorrådgiver i KS Konsulent AS siden 2016, og hun er i gang med næringslivs-PhD i samarbeid med Forskningsrådet og Høgskulen på Vestlandet.

I KS Konsulent jobber hun som foredragsholder, prosessveileder og coach på alle nivå i kommuner, fylkeskommuner og noe for private organisasjoner. Ingelin er særlig kjent for å være en utmerket formidler, skape høy grad av engasjement på kurs og til å oversette teori til praksis man kan ta rett ut i egen organisasjon og jobbhverdag.

Hun er lektor med tilleggsutdanning, der ledelsespsykologi og master i Utdanningsledelse fra Universitetet i Oslo inngår. Masteren omhandlet jobbmotivasjon og mellomledelse.

Ingelin er sertifisert i psykologisk trygghet og er forfatter av håndboken om 10-FAKTOR.

Bård Fyhn

Bård Fyhn

Foredragsholder
Bård FyhnBård Fyhn

Bård Fyhn

Foredragsholder

Bård Fyhn har en doktorgrad i psykologisk trygghet i team fra Norges Handelshøyskole (NHH). Han jobber nå som programleder ved NHH Executive. Bård har utdanning fra Sjøkrigsskolen og har lang erfaring fra operativ tjeneste og lederutvikling i Forsvaret. Han er en aktiv foredragsholder om team og ledelse, og brenner for å gjøre forskning tilgjengelig og praktisk.

Tone Risvoll Kvernes

Tone Risvoll Kvernes

Foredragsholder
Tone Risvoll KvernesTone Risvoll Kvernes

Tone Risvoll Kvernes

Foredragsholder

Tone er for tiden konstituert kommunalsjef for oppvekst i Kongsberg kommune og har de siste 20 årene jobbet i barneverntjenesten i samme kommune.

Da hun overtok som barnevernsleder i Kongsberg kommune for 11 år siden, var sykefraværet skyhøyt på hele 24 %.

Tone har et brennende engasjement for å jobbe aktivt med oppfølging av fravær, og har erfaring med at det enkle ofte kan vise seg å bli det beste.

Bente Gravdal

Bente Gravdal

Foredragsholder
Bente GravdalBente Gravdal

Bente Gravdal

Foredragsholder

Bente er fagansvarlig for selskapsorganisering, eierstyring og styrearbeid i KSK.

Bente Gravdal har 13 års toppledererfaring fra kommune og kjenner kommunesektoren godt. De fire siste årene som kommunedirektør. Som kommunedirektør jobbet hun spesielt med økonomisk omstilling, digitalisering og bygget endringskompetanse i egen organisasjon. Hun har bred erfaring i å utvikle godt fungerende lederteam, sette mål og skape resultater. Hun har også erfaring i å stå i utfordrende saker og prosesser, i samspill politikk -administrasjon. Og gjennom dette erfart hvor viktig god internkontroll er. Bente er opptatt av at kommunesektoren skal være profesjonelle eiere og bidrar inn i prosesser på eierskap og eierstyring.

Informasjon om digitale kurs:

  • Kurset vil bli gjennomført på Teams eller Zoom.
  • Du vil motta nærmere beskjed og link etter hvert som kursdagen nærmer seg.  

Har du spørsmål eller trenger support?

Dette er et fysisk kurs. Det som er inkludert i prisen er deltakeravgift og lunsj. Det er ikke inkludert kostnader til middag, reise, overnatting og andre personlige utgifter.

Har du spørsmål eller trenger support?

IA-Ledelse 2025 er en hybrid konferanse. Det vil si at du kan velge om du vil delta digitalt eller om du være med fysisk og dermed møte mange likesinnede ansikt til ansikt og utveksle erfaringer og bygge relasjoner.

Den fysiske konferansen vil foregå på Thon Hotell Storo i Vitaminveien 23 i Oslo. Trenger du overnatting og ønsker å være med på felles middag, kan du bestille dette i påmeldingsskjemaet.

Deltar du digitalt, vil du få tilsendt link til sendingen etterhvert som konferansedagen nærmer seg. Sendingen er «live» og det vil ikke være mulig å se konferansen i opptak på et senere tidspunkt.

Priser

  • Fysisk deltagelse - Kr 8 990,- inkl. mva
  • Digital deltagelse - Kr. 7 990,-inkl. mva
  • Festmiddag 13. mars 1 350 (ink MVA).
  • Overnatting 1 350 (ink MVA) per natt

Deltakeravgiften er forhåndsgodkjent for OU-midler.

Hvordan kommer man seg til Thon Hotell Storo?

Fra Oslo sentrum til Thon Hotel Storo

Thon Hotel Storo ligger i bydelen Storo, nord i Oslo, og er lett tilgjengelig med kollektivtransport fra sentrum.

  1. Med T-bane:
    • Ta T-banelinje 4 (Vestli) eller 5 (Ringen) fra sentrale stasjoner som Jernbanetorget eller Stortinget.
    • Gå av på Storo T-banestasjon. Hotellet ligger omtrent 5 minutters gange fra stasjonen.
  2. Med trikk:
    • Ta trikkelinje 11 (Kjelsås) eller 12 (Grefsen) fra sentrum, for eksempel fra Jernbanetorget eller Nationaltheatret.
    • Gå av på Storo holdeplass. Hotellet ligger et par minutters gange unna.
  3. Med buss:
    • Flere busslinjer går til Storo, inkludert linje 30 (Nydalen) og linje 37 (Nydalen) fra sentrum. Stoppet heter Storo.
    • Fra bussholdeplassen er det kort gangavstand til hotellet.
  4. Med taxi:
    • En taxitur fra sentrum tar ca. 10–15 minutter, avhengig av trafikk.

Fra Oslo Lufthavn Gardermoen til Thon Hotel Storo

  1. Med Flybuss:
    • Flybussenlinje FB3 går direkte fra Gardermoen til Storo-området.
    • Gå av på Storo holdeplass. Hotellet ligger innen kort gangavstand fra stoppet
  2.  
  3. Med Flytoget (ekspresstog) og T-bane
    • Ta Flytoget fra Gardermoen til Oslo S (Oslo Sentralstasjon).
    • Fra Oslo S kan du bytte til T-banelinje 4 (Vestli) eller 5 (Ringen) og gå av på Storo T-banestasjon. Hotellet er en kort spasertur fra stasjonen.
  4. Med Vy Regiontog og T-bane:
    • Ta Vy Regiontog til Oslo S (en rimeligere togalternativ enn Flytoget)
    • Deretter bytt til T-bane som beskrevet ovenfor (linje 4 eller 5 til Storo)

Har du spørsmål eller trenger support?

Overnatting

Dersom du har behov for hotell i forbindelse med kurset har vi følgende hotellavtale du kan benytte deg av KS Agenda sin hotellavtale. Trykk på linken for å se kapasitet og tilgjengelighet.

NB! Rommet gjøres opp direkte av deltaker på hotellet

Påmeldingen er bindende.

Ved avbestillinger/endringer:

  • Inntil 3 uker før kurs-/konferansestart krediteres beløpet i sin helhet
  • Mindre enn 3 uker før kurs-/konferansestart gis ingen refusjon av deltakeravgiften og måltider

Avbestilling gjøres skriftlig til info@ksagenda.no.

Det tas forbehold om nok antall påmeldte for at kurset skal gå.

1 uke før kurset vil du motta detaljer om oppmøte. Dersom du ikke mottar denne informasjonen ber vi deg om å ta kontakt med oss per telefon eller e-post.

Kursregistrering gjelder kun for deltageren som er meldt på.

Det tas forbehold om programendringer.

OU-fondet er kommunesektorens opplærings- og utviklingsmidler som skal brukes til «arbeidsgiverrelatert ledelsesutvikling», hvor målgruppen er ledere.

Kommuner, fylkeskommuner og bedrifter som er en del av denne ordningen vil kunne få refundert deltakeravgiften på kurs og seminarer som tilfredsstiller definisjonen «arbeidsgiverrelatert ledelsesutvikling».

Det gjøres oppmerksom på at OU-midlene KUN dekker deltakeravgiften. Eventuelle kostnader knyttet til reise og opphold må dekkes av den enkelte deltaker selv.

Dette kurset er omfattet av ordningen om forhåndsgodkjente kurs hvor det ikke skal søkes om støtte fra OU-midlene. Det skal bare sendes inn refusjonskrav når man har mottatt faktura for kursavgiften.  Vi refunderer ikke registreringsbekreftelser.  

Skjema for refusjon finner man på https://www.ks.no/ou-refusjon. Faktura for kurset må være vedlagt i refusjonskravet. Bekreftelse på påmelding refunderes ikke. Vær obs på at MVA ikke er refusjonsberettiget.

Viktig! Er det flere deltagere fra en kommune/fylkeskommune/virksomhet på et kurs, skal det sendes inn ett samlet refusjonskrav for alle deltakerne

For at du skal få dekket forhåndsgodkjente OU-midler, kan kun 50% av kursplassene fylles opp med deltakere fra samme kommune. Den gjeldende kommunen kan gjerne få flere kursplasser, men må da betale full pris for de ekstra plassene som er over denne grensen.

Oslo kommune og privatpersoner kan IKKE søke om støtte fra dette fondet.

Du kan også lese mer om OU-midler her.

Ledige plasser
Få ledige plasser
Fullt

Ledelse av inkluderende arbeidsliv 2025 – fra utfordring til mulighet

13
Mar
 
2025
 
kl.
10:00
-
15:00
13
Mar
 - 
14
Mar
 
2025
 
kl.
10:00
-
15:00
Thon Hotel Storo eller digitalt
Digitalt kurs
Ledelse av inkluderende arbeidsliv 2025 – fra utfordring til mulighet
Arbeidsgiver
8990
,- (mva-fritt)
,- (ekskl. mva)
,- (inkl. mva.)
Forhåndsgodkjent for OU-midler for medlemmer av OU-fondet
Har du spørsmål om kurset? Kontakt oss.
Dette kurset er fullt. Legg inn e-posten din i feltet nedenfor dersom du ønsker å få beskjed når kurset er tilgjengelig igjen.
Supert! Vi sender deg en e-post når kurset er tilgjengelig igjen.
Ånei, noe gikk galt med innsendingen.
Har du spørsmål om kurset? Kontakt oss.
Dette kurset er ferdig. Legg inn e-posten din i feltet nedenfor dersom du ønsker å få beskjed når kurset er tilgjengelig igjen.
Har du spørsmål om kurset? Kontakt oss.
Supert! Vi sender deg en e-post når kurset er tilgjengelig igjen.
Ånei, noe gikk galt med innsendingen.
Meld deg på kursetMeld deg på kurset
Ledelse av inkluderende arbeidsliv 2025 – fra utfordring til mulighet
13
Mar
 
2025
 
kl.
10:00
-
15:00
13
Mar
 - 
14
Mar
 
2025
 
kl.
10:00
-
15:00