Ledelse av inkluderende arbeidsliv 2025 – fra utfordring til mulighet
Velkommen til IA-Ledelse 2025 torsdag 13. og fredag 14. mars! IA-Ledelse handler om å finne nye løsninger for et inkluderende arbeidsliv, redusere fravær og skape et miljø preget av inkludering, mangfold og mestring. Hvordan oppnår vi dette? Hvordan kan vi motivere ansatte til å glede seg til jobb?


Se hva tidligere deltakere sier om konferansen
Hva skjer på IA-Ledelse 2025?
Den siste tids forhandlinger om den nye IA-avtalen 12. februar ble det enighet om en avtale frem til utegangen av 2028. Det er viktig å forstå hvordan dette vil påvirke kommunenes arbeid med sykefraværsoppfølging og inkludering i arbeidslivet. På konferansen vil du få en gjennomgang av hva forlengelsen av IA-avtalen innebærer, og hvilke nye virkemidler og løsninger som kan tas i bruk for å møte utfordringene med å redusere sykefraværet, som fortsatt er en stor utfordring i Norge.
NAVs statistikkekspert Ulf Andersen gir oss en oppdatert analyse av sykefraværet, mens forsker Bård Fyhn deler verktøy for å styrke psykologisk trygghet på arbeidsplassen, noe som blir stadig viktigere med økningen i psykiske lidelser og tretthet som fraværsårsaker.
Det vil bli konkrete eksempler fra kommuner som har lykkes med å redusere fraværet, vil du også lære hvordan systematisk arbeid med arbeidsmiljø og ledelse kan skape mer bærekraftige og inkluderende arbeidsplasser.
Konferansen ledes av Marianne Mortensen og Bjørn Håvard Bjørklund og blant innlederne som vil dele sine erfaringer finner du både forskere, fagfolk, kommuneansatte og kjente foredragsholder.
Bli med på IA-Ledelse 2025 og lær hvordan din kommune kan tilpasse seg de nye forutsetningenene i IA-arbeidet og skape et enda sterkere og mer inkluderende arbeidsliv!
Program, innleder og annen informasjon blir oppdatert fortløpende. Du kan alltid sjekke denne nettsidene for oppdateringer.
Hvorfor delta?
Konferansen gir deltakerne en unik mulighet til å oppdatere sin kunnskap, knytte nye relasjoner og reflektere sammen med kollegaer og likesinnede - både de du har kjent lenge og de du møter for første gang fra ulike deler av landet. konferansen gir deg sjansen til å utvikle nye arbeidsmetoder som du kan ta med deg tilbake til din egen arbeidsplass.

Målgruppe for konferansen
Ledere, mellomledere og tillitsvalgte som jobber aktivt med sykefravær
Vi anbefaler at flere deltar samlet.
Deltakeravgift
Fysisk deltagelse - Kr 8 990,- inkl. mva
Digital deltagelse - Kr. 7 990,-inkl. mva
Det vil være anledning for å delta på felles middag og mingling torsdag kveld.
NB! Vennligst merk at denne konferansen kun er for den enkelte deltakeren som har meldt seg på. Alle deltakere må registrere seg, uavhengig av om du deltar individuelt eller i gruppe.
Praktisk info
IA-ledelse 2025 vil finnes sted på Thon Hotell Storo.
Overnatting 1 350 (ink MVA) per natt
Festmiddag 13. mars 1 350 (ink MVA).
OU-midler
Konferansen er forhåndsgodkjent for OU-midler og man kan sende inn refusjonskrav til www.ks.no/ou-refusjon. Refusjonskrav sendes først etter faktura er mottatt. Overnatting og middag er ikke refunderbar av OU-midler
NB! Vennligst merk at alle deltakere må registrere seg, uavhengig av om du deltar individuelt eller i gruppe. Gjelder også digitale deltakere.

Se hva andre deltakere sier om kurset
Program for dagene
Torsdag 13.mars
Tidsramme fra kl. 10:00 til kl. 16:00
Tema del 1.1 – Åpning og velkommen, Hva er status for ny IA-avtale
Hva er siste nytt og hva gjelder når framover? Hvordan påvirker dette oss som kommuner og rollene vi har i kommunene?
Vi får også høre mer om programmene "Inn i jobb", "Flyktning i jobb" og om unntak fra kvalifikasjonsprinsippet
- Marit Roxrud Leinhardt, Avdelingsdirektør i KS
- Christina Haulrich Klausen, Seniorrådgiver i KS
- Siri Klevstrand, Spesialrådgiver i KS
Tema del 1.2 – Hva virker egentlig og hva betyr det at det virker?
Vi får høre om hva som har vært effektivt i bransjeprogrammet for barnehager, samt hvilke verktøy, ledelsesstrategier og organisering som har ført til resultater i reduksjon av sykefravær og forbedring av arbeidsmiljøet. Det vil bli presentert innspill fra følgeforskning utført av Norce, samt konkrete eksempler fra kommuner og virksomheter. Vi får også innsikt i hvordan Alta kommune bruker innsiktsarbeid og helhetlige tilnærminger for å forebygge og redusere sykefraværet, ved å benytte fakta og statistikk aktivt i sitt arbeid med sykefravær.
- Kristin Hovland, Konstituert prosjektleder IA bransjeprogram barnehage, KS
- Kari Anne Holte, Forskningsleder, NORCE
- Nina Johanne Grønstrand, Kommunalleder Fellestjenester, Alta kommune
Tema del 1.3 – Hva sier statistikkene oss om det som har vært og er og hva betyr det framover?
Statistikksjef Ulf Andersen vil også i år gi oss både skråblikk og nye perspektiver på status og tall irabeidet med sykefravær og vil vil få høre hvordan Mørkved sykehjem i Bodø kommune "finner gullet i egne rekker" ved å vær tett på gjennom medvirkning, medbestemmelse og heltidskultur
- Ulf Andersen, Statistikksjef i NAV
- Mette Karin Kristensen, Virksomhetsleder i Bodø kommune
Tema del 1.4 – Utenforskap og mobilisering – Hvordan kan vi bidra til mobilsering av framtidig arbeidskraft og hindre utstøting fra arbeidslivet?
Roger Finjord avslutter dagen med et inspirerende innlegg om hvordan man skaper et godt lag og en positiv kultur på arbeidsplassen. Med sin engasjerende formidling deler han innsikt om hva som motiverer oss til å møte opp på jobb med glede og engasjement. Gjennom humor og erfaring gir han konkrete råd om hvordan vi sammen kan bygge en inkluderende og støttende arbeidsplass.
- Roger Finjord, Fotballtrener og idrettsleder i Finnmark Fotballkrets
Middag og aperitiffkl. 18.30
Fredag 14.mars
Tidsramme fra kl. 09.00 til kl. 14.30
Tema del 2.1 – Psykologisk trygghet og arbeidsmiljø – har dette egentlig betydning for sykefravær?
Bård Fyhn som arbeider ved NHH gir oss innblikk i psykologisk trygghet og hvordan vi kan arbeide med medarbeidergrupper for å styrke den tryggheten på systemnivå i kommunen.
Vi viser verktøy som kan du bruke på det enkelte arbeidssted og går i dybden på hvordan 10 – FAKTOR kan brukes aktivt og systematisk i utviklingen? Ingelin Burkeland som er en av forfatterne av håndboken for planlegging og gjennomføring og oppfølging av medarbeiderundersøkelsen 10 – FAKTOR gir oss sine beste tips og metoder.
Vi får også eksempel fra kommuner som har fått resultater av systematisk arbeid.
- Tone Risvoll, Konstituert kommunalsjef for oppvekst i Kongsberg kommune
- Bård Fyhn, PhD og programleder på Norges Handelshøyskole
- Ingelin Burkeland, Seniorrådgiver i KS-Konsulent
Tema del 2.2 – Hvilke verktøy har vi, hva er erfaringene og hva skal til for at din kommune får ny giv eller kommer i gang?
Vi får innlegg fra bransjeprogrammene som har utviklet og samlet erfaringer sammen med virksomheter gjennom årene med bransjeprogrammene.
Vi presentere og deler verktøy og erfaringer på tvers av kommuner, blant annet fraBirkenes kommunesom vil dele eksempel på godt medvirknings arbeid med vaktplan og langvakter som har gitt resultater på sykefraværet
- Hege De Lange Haaland, IA bransjeprogram Sykehjem, NAV
- May Kristin Ødegård, Enhetsleder i Birkens kommune
Tema del 2.3 – Fremtidens skifte
I 2034 må Lillestrøm kommune løse dobbelt så mange velferdsoppgaver som i dag, med samme antall ressurser. Nå har kommunen tatt steget 10 år inn i fremtiden for å utforske hvordan de kan levere på fremtidens behov ved å legge til rette for oppgavedeling og arbeidsinkludering i helsevesenet.
- Bente Gravdal, Direktør for organisasjon og nyskaping i Lillestrøm kommune
- Fredrik Gulowsen, Daglig leder i Nyby
Tema del 2.4 – Inkluderende arbeidsliv -oppsummering og avslutning
I dagens arbeidsliv er inkludering og mangfold essensielle for å bygge sterke og innovative arbeidsmiljøer. Hvordan kan man skape et inkluderende arbeidsmiljø der alle føler seg sett og respektert, og hvordan kan ulikheter bli en styrke for både enkeltpersoner og organisasjonen. I dagens siste innlegg, vil Adrian Lud gi inspirerende eksempler på hvordan mangfold kan bidra til vekst og trivsel, og hvordan vi kan skape et arbeidsliv hvor alle har muligheten til å blomstre.
Vi avsluter dagen med å oppsummer hva som blir vårt og ditt neste steg når du kommer hjem?
- Adrian Lund, foredragholder og mentaltrener
- Marianne Mortensen, seniorrådgiver i KS-Konsulent
- Bjørn Håvard Bjørklund, seniorrådgiver i KS-Konsulent
Det tas forbehold om mulige endringer i programmet.


Marianne Mortensen
Marianne Mortensen jobber med leder- og organisasjonsutvikling, endring og samskaping. Hun er særlig interessert i å styrke grunnlaget for effektiv samordnet tjeneste-, organisasjon- og lederutvikling i både kommunesektoren og statlige instanser. Hun legger vekt på helhet og sammenheng i tjenestene, bryte ned siloer og øke kommunenes innovasjonsevne gjennom samskaping.
Hennes arbeidsområder strekker seg fra tjenesteinnovasjon, tjenestedesign, prosjekt- og prosessledelse, medvirkning og kvalitetssikring av tjenestene til lederutvikling og organisasjonsutvikling. Marianne har toppledererfaring fra kommune og kjenner hele kommunesektoren godt. Som kommunalsjef jobbet hun spesielt med omstilling, ledelse og målstyring innenfor oppvekstsektoren. Hun har erfaringer med å stå i utfordrende saker og prosesser i samspill politikk og administrasjon.

Bjørn Håvard Bjørklund
Bjørn Håvard Bjørklund har over 20 års erfaring som leder fra både offentlig og privat sektor, og bistår kommuner med lederstøtte, organisasjons-/tjenesteutvikling og endringsprosesser. Han er en erfaren foredragsholder og prosessveileder.
Med bred toppleder- og styreerfaring fra ulike virksomheter kjenner Bjørn Håvard godt spenningene som kan oppstå i samspillet mellom den administrative toppledelsen og politisk nivå eller et styre. Han er derfor opptatt av å etablere god forankring og forståelse for endringsbehov og å skape helhet gjennom gode medvirkningsprosesser.
Han har også jobbet mye med oppfølging av personalsaker og arbeidsmiljøutfordringer. I veiledningsarbeidet legger Bjørn Håvard vekt på systematikk og struktur, samt å kunne tilby forskningsbaserte verktøy til bruk i prosessen.
Bjørklund er også opptatt av hvordan kommuner strategisk møter nye rammevilkår, demografiendringer og teknologi, og særlig hvordan digital transformasjon i offentlig sektor kan gi nye vilkår for ledelse, arbeidsprosesser og tjenestetilbud.
I KS Konsulent er han fagansvarlig for digitalisering.

Marit Roxrud Leinhardt
Marit er avdelingsdirektør for Arbeidsliv Arbeidsgiverpolitikk i området arbeidsliv i KS. Avdelingen utvikler strategier, virkemidler og rammebetingelser innenfor områder som ledelse, rekruttering, kompetanseutvikling, arbeidsorganisering, arbeidsmiljø og inkluderende arbeidsliv.

Christina Haulrich Klausen
Christina er seniorrådgiver i FID Kvalitetsutvikling i KS og bistår kommuner og kollegaer i KS med å nå sine mål ved hjelp av gode prosesser. Hun jobber primært med satsingen Inn i jobb og Partnerskapsløftet (NAV) men har også andre aktiviteter innen for arbeidsliv og arbeidsgiverpolitikk

Siri Klevstrand
Siri er spesialrådgiver i avdelingen Arbeidsliv Arbeidsgiverpolitikk i KS og har blant annet ansvar for IA-bransjeprogram.

Kari Anne Holte
Kari Anne er forsknigsleder for forskningsgruppen Arbeidsliv,ved NORCE (Norwegian Research Centre) hvor hun leder divisjonen for Helse og samfunnsvitenskap og forskningsgruppen Arbeidsliv. Hennes forskningsinteresser inkluderer arbeidsmiljø, organisatorisk sikkerhet, HMS, sykefravær, digitalisering, organisatorisk kompleksitet, ledelse og medarbeiderdeltakelse

Nina Johanne Grønstrand
Nina jobber som rådgiver i HR- og organisasjonsutviklingsavdelingen i Alta kommune. Tidligere har hun jobbet i mange år i bedriftshelsetjenesten Hemis, både som leder og HMS-rådgiver. Hun har spesialisert seg på psykososiale og organisatoriske spørsmål, som sykefravær, konflikter, varslinger og oppfølging av ledere. Som hun selv sier: «Mitt fagfelt handler om jus og psykologi.

Ulf Andersen
Ulf er Statistikksjef i NAV med ansvar for alt etaten produserer av offisiell og offentlig statistikk på NAVs områder. Han er mye brukt foredragsholder og talsperson for NAV i media. Ulf har vært statistikksjef i 9 år og før det var han adm.dir. i MMI (nå Ipsos).

Merete K. Kristensen
Mette er virksomhetsleder ved Mørkved sykehjem i Bodø kommune og har spesialkompetanse innen geriatri. Sammen med ledere og medarbeidere jobber hun for å skape gode arbeidsdager og gi best mulig omsorg og pleie til pasientene. Hennes lederskap preges av fokus på mestring og medvirkning.

Roger Finjord
Roger Finjord er en ekspert på menneskelige relasjoner og lagbygging, kjent for sin kombinasjon av humor og innsikt som gir livlige og inspirerende foredrag. Med bakgrunn som toppfotballtrener og et brennende engasjement for samspill og arbeidskultur, gir Roger verktøy for å styrke teamfølelse, bygge tillit og utvikle en positiv arbeidskultur. Hans foredrag gir konkrete verktøy for å styrke teamdynamikk, bygge respekt og tillit, og skape en positiv arbeidskultur. Han kombinerer praktiske råd med inspirerende historier for å gi deltakerne verdifulle leksjoner om hvordan man kan skape en kultur preget av raushet og støtte.
Tone Risvoll Kvernes
Tone er for tiden konstituert kommunalsjef for oppvekst i Kongsberg kommune og har de siste 20 årene jobbet i barneverntjenesten i samme kommune.
Da hun overtok som barnevernsleder i Kongsberg kommune for 11 år siden, var sykefraværet skyhøyt på hele 24 %.
Tone har et brennende engasjement for å jobbe aktivt med oppfølging av fravær, og har erfaring med at det enkle ofte kan vise seg å bli det beste.

Ingelin Burkeland
Ingelin har 20 års erfaring fra kommunal sektor, hun har vært ansatt som seniorrådgiver i KS Konsulent AS siden 2016, og hun er i gang med næringslivs-PhD i samarbeid med Forskningsrådet og Høgskulen på Vestlandet.
I KS Konsulent jobber hun som foredragsholder, prosessveileder og coach på alle nivå i kommuner, fylkeskommuner og noe for private organisasjoner. Ingelin er særlig kjent for å være en utmerket formidler, skape høy grad av engasjement på kurs og til å oversette teori til praksis man kan ta rett ut i egen organisasjon og jobbhverdag.
Hun er lektor med tilleggsutdanning, der ledelsespsykologi og master i Utdanningsledelse fra Universitetet i Oslo inngår. Masteren omhandlet jobbmotivasjon og mellomledelse.
Ingelin er sertifisert i psykologisk trygghet og er forfatter av håndboken om 10-FAKTOR.
lite.jpg)
Bård Fyhn
Bård Fyhn har en doktorgrad i psykologisk trygghet i team fra Norges Handelshøyskole (NHH). Han jobber nå som programleder ved NHH Executive. Bård har utdanning fra Sjøkrigsskolen og har lang erfaring fra operativ tjeneste og lederutvikling i Forsvaret. Han er en aktiv foredragsholder om team og ledelse, og brenner for å gjøre forskning tilgjengelig og praktisk.

Hege De Lange Haaland
Hege de Lange Haaland er IA- rådgiver ved Nav arbeidslivssenter Agder. Hun bistår virksomheter med å jobbe målrettet og systematisk med arbeidsmiljøet og med reduksjon av sykefravær og frafall. Hege er bla bransjekontakt mot sykehjem og er med i IA- bransjeprogram sykehjem sin nasjonale arbeidsgruppe. Fra tidligere har hun lang erfaring som leder innenfor helse- og omsorgssektoren. Hun er utdannet fysioterapeut og coach, har master i rehabilitering og videreutdanning i ledelse.

May Kristin Ødegård
Mitt navn er May Kristin Ødegård, og jeg har over 30 års erfaring i helse- og omsorgssektoren. Jeg ble ferdig utdannet som sykepleier i 1993, og gjennom årene har jeg hatt gleden av å arbeide i ulike settinger som sykehus, hjemmesykepleie og sykehjem.
I 2005 tok jeg steget inn i ledelse en stilling tilsvarende avdelingssykepleier og har siden utviklet mine lederegenskaper. Jeg skiftet arbeidsgiver og har siden 2014 fungert som enhetsleder på sykehjemmet i Birkenes kommune. I tillegg til arbeidserfaringen min, har jeg også lederutdanning fra Universitetet i Agder.
Birkenes sykehjem ble en del av TØRN-kommunene i perioden 2022-2023, med fokus på arbeidstid. Sammen med min ledergruppe, medarbeidere og tillitsvalgte har vi som TØRN kommune utforsket alternative måter å organisere arbeid og arbeidstid på, og jeg er stolt av å være en del av denne innovative prosessen.

Bente Gravdal
Bente er direktør for organisasjon og nyskaping i Lillestrøm kommune og har 15 års toppledererfaring fra kommune blant annet som som kommunedirektør. Hun har jobbet med økonomisk omstilling, digitalisering, bygget endringskompetanse i egen organisasjon og har bred erfaring i å utvikle godt fungerende lederteam, sette mål og skape resultater.
Hun har også erfaring i å stå i utfordrende saker og prosesser, i samspill politikk -administrasjon og er i Lillestrøm kommune opptatt av å møte samfunnsfloker med å mobilisere organisasjonen og samfunnet med innovasjon, kompetanse og gjennomføringskraft.

Fredrik Gulowsen
Fredrik Gulowsen har jobbet med radikal innovasjon i partnerskap med offentlig sektor i snart 10 år. Først og fremst som gründer og daglig leder i Nyby, men også gjennom flere verv, blant annet som «utfordrer» til toppledergruppa i NAV sin 10 årsstrategi, som styremedlem i helseklyngen NSCC, og som utvalgsmedlem i det regjeringsoppnevnte utvalget "Innovasjon og samskaping". Fredrik har statsvitenskap fra UiO og Executive Master of Management fra BI.
Fredrik er en seriegründer med 15 års erfaring fra ulike teknologi-startups før Nyby, og er blant annet medgründer i netthandelsselskapet Oda og investeringsselskapet Skyfall Ventures. Før dette ledet Fredrik et bistandsprosjekt i Kirgisistan, i samarbeid med UNDP og Norsk UD. Fredrik er også en erfaren foredragsholder, særlig innen systemendring og digital transformasjon av offentlig sektor.
.jpg)
Adrian Lund
Adrian er en anerkjent foredragsholder med et dypt engasjement for inkludering og mangfold i arbeidslivet. Han har vist en bemerkelsesverdig evne til å snu livets utfordringer til positive læringsmuligheter.
Adrian er en respektert stemme innen inkluderingsarbeidet og med kraftfull innlevelse og lidenskap deler han sin historie om å overvinne utfordringer knyttet til Tourettes, og inspirerer til å se hele mennesket bak diagnoser og annerledeshet.
Informasjon om digitale kurs:
- Kurset vil bli gjennomført på Teams eller Zoom.
- Du vil motta nærmere beskjed og link etter hvert som kursdagen nærmer seg.
Har du spørsmål eller trenger support?
- E-post: info@ksagenda.no
- Telefon: 24 13 28 00
Dette er et fysisk kurs. Det som er inkludert i prisen er deltakeravgift og lunsj. Det er ikke inkludert kostnader til middag, reise, overnatting og andre personlige utgifter.
Har du spørsmål eller trenger support?
- E-post: info@ksagenda.no
- Telefon: 24 13 28 00
IA-Ledelse 2025 er en hybrid konferanse. Det vil si at du kan velge om du vil delta digitalt eller om du være med fysisk og dermed møte mange likesinnede ansikt til ansikt og utveksle erfaringer og bygge relasjoner.
Den fysiske konferansen vil foregå på Thon Hotell Storo i Vitaminveien 23 i Oslo. Trenger du overnatting og ønsker å være med på felles middag, kan du bestille dette i påmeldingsskjemaet.
Deltar du digitalt, vil du få tilsendt link til sendingen etterhvert som konferansedagen nærmer seg. Sendingen er «live» og det vil ikke være mulig å se konferansen i opptak på et senere tidspunkt.
Priser
- Fysisk deltagelse - Kr 8 990,- inkl. mva
- Digital deltagelse - Kr. 7 990,-inkl. mva
- Festmiddag 13. mars 1 350 (ink MVA).
- Overnatting 1 350 (ink MVA) per natt
Deltakeravgiften er forhåndsgodkjent for OU-midler.
Hvordan kommer man seg til Thon Hotell Storo?
Fra Oslo sentrum til Thon Hotel Storo
Thon Hotel Storo ligger i bydelen Storo, nord i Oslo, og er lett tilgjengelig med kollektivtransport fra sentrum.
- Med T-bane:
- Ta T-banelinje 4 (Vestli) eller 5 (Ringen) fra sentrale stasjoner som Jernbanetorget eller Stortinget.
- Gå av på Storo T-banestasjon. Hotellet ligger omtrent 5 minutters gange fra stasjonen.
- Med trikk:
- Ta trikkelinje 11 (Kjelsås) eller 12 (Grefsen) fra sentrum, for eksempel fra Jernbanetorget eller Nationaltheatret.
- Gå av på Storo holdeplass. Hotellet ligger et par minutters gange unna.
- Med buss:
- Flere busslinjer går til Storo, inkludert linje 30 (Nydalen) og linje 37 (Nydalen) fra sentrum. Stoppet heter Storo.
- Fra bussholdeplassen er det kort gangavstand til hotellet.
- Med taxi:
- En taxitur fra sentrum tar ca. 10–15 minutter, avhengig av trafikk.
Fra Oslo Lufthavn Gardermoen til Thon Hotel Storo
- Med Flybuss:
- Flybussenlinje FB3 går direkte fra Gardermoen til Storo-området.
- Gå av på Storo holdeplass. Hotellet ligger innen kort gangavstand fra stoppet
- Med Flytoget (ekspresstog) og T-bane
- Ta Flytoget fra Gardermoen til Oslo S (Oslo Sentralstasjon).
- Fra Oslo S kan du bytte til T-banelinje 4 (Vestli) eller 5 (Ringen) og gå av på Storo T-banestasjon. Hotellet er en kort spasertur fra stasjonen.
- Med Vy Regiontog og T-bane:
- Ta Vy Regiontog til Oslo S (en rimeligere togalternativ enn Flytoget)
- Deretter bytt til T-bane som beskrevet ovenfor (linje 4 eller 5 til Storo)
Har du spørsmål eller trenger support?
- E-post: info@ksagenda.no
- Telefon: 24 13 28 00
Dersom du har behov for hotell i forbindelse med kurset har vi følgende hotellavtale du kan benytte deg av KS Agenda sin hotellavtale. Trykk på linken for å se kapasitet og tilgjengelighet.
NB! Rommet gjøres opp direkte av deltaker på hotellet
Påmeldingen er bindende.
Ved avbestillinger/endringer:
- Inntil 3 uker før kurs-/konferansestart krediteres beløpet i sin helhet
- Mindre enn 3 uker før kurs-/konferansestart gis ingen refusjon av deltakeravgiften og måltider
Avbestilling gjøres skriftlig til info@ksagenda.no.
Det tas forbehold om nok antall påmeldte for at kurset skal gå.
1 uke før kurset vil du motta detaljer om oppmøte. Dersom du ikke mottar denne informasjonen ber vi deg om å ta kontakt med oss per telefon eller e-post.
Kursregistrering gjelder kun for deltageren som er meldt på.
Det tas forbehold om programendringer.
OU-fondet er kommunesektorens opplærings- og utviklingsmidler som skal brukes til «arbeidsgiverrelatert ledelsesutvikling», hvor målgruppen er ledere.
Kommuner, fylkeskommuner og bedrifter som er en del av denne ordningen vil kunne få refundert deltakeravgiften på kurs og seminarer som tilfredsstiller definisjonen «arbeidsgiverrelatert ledelsesutvikling».
Det gjøres oppmerksom på at OU-midlene KUN dekker deltakeravgiften. Eventuelle kostnader knyttet til reise og opphold må dekkes av den enkelte deltaker selv.
Dette kurset er omfattet av ordningen om forhåndsgodkjente kurs hvor det ikke skal søkes om støtte fra OU-midlene. Det skal bare sendes inn refusjonskrav når man har mottatt faktura for kursavgiften. Vi refunderer ikke registreringsbekreftelser.
Skjema for refusjon finner man på https://www.ks.no/ou-refusjon. Faktura for kurset må være vedlagt i refusjonskravet. Bekreftelse på påmelding refunderes ikke. Vær obs på at MVA ikke er refusjonsberettiget.
Viktig! Er det flere deltagere fra en kommune/fylkeskommune/virksomhet på et kurs, skal det sendes inn ett samlet refusjonskrav for alle deltakerne
For at du skal få dekket forhåndsgodkjente OU-midler, kan kun 50% av kursplassene fylles opp med deltakere fra samme kommune. Den gjeldende kommunen kan gjerne få flere kursplasser, men må da betale full pris for de ekstra plassene som er over denne grensen.
Oslo kommune og privatpersoner kan IKKE søke om støtte fra dette fondet.
Du kan også lese mer om OU-midler her.