Kort og greit om reglene for offentlige anskaffelser

Regelverket for offentlige anskaffelser gjelder for det meste det offentlige kjøper. Men hvilke regler gjelder for din anskaffelse og hvilket handlingsrom har du? Dette får du mer kunnskap om på dette kurset.

Meld deg på kurset
Dette kurset er fullt, men du kan melde deg på interesseliste for å motta en e-post når kurset er tilgjengelig igjen.
Meld deg på kurset
Dette kurset er over, men du kan melde deg på interesseliste for å motta en e-post når kurset er tilgjengelig igjen.
Kort og greit om reglene for offentlige anskaffelserLogo for KS Agenda

Å kjenne til både begrensningene og mulighetene i regelverket, setter deg bedre i stand til å gjennomføre gode prosesser, uansett om du gjennomfører anskaffelsen selv, er beslutningstager, eller er den som til syvende og sist skal bruke varen eller tjenesten som skal anskaffes.

Målgruppe for kurset

Offentlige innkjøpere, kommunedirektører, organisasjonssjefer, andre deltagere i anskaffelser, for eksempel bestillere og behovshavere.

Formål med kurset

Formålet med kurset er å få oversikt over terskelverdier og hvordan du finner ut hvilke regler som gjelder for din anskaffelse. Vi ser også på gjennomføring av anskaffelser og hvordan du best kan benytte det handlingsrommet du har, i stedet for å bruke det opp på å overoppfylle regelverket.

NB! Vennligst merk at dette kurset er kun for den enkelte deltakeren som har meldt seg på. Alle deltakere må registrere seg, uavhengig av om du deltar individuelt eller i gruppe.

  • 0830-0915 Overordnetom regelverket
  • 0930-1015 Gjennomføring
  • 1030-1115 Tildelingskriterier
  • 1130-1230 Kontrakter, klager og innsyn

Ole Henrik Fjeld

Ole Henrik Fjeld

Foredragsholder
Ole Henrik FjeldOle Henrik Fjeld

Ole Henrik Fjeld

Foredragsholder

Ole Henrik Fjeld er en av grunnleggerne av Innkjøpskontoret AS for 10 år siden og har vært involvert i gjennomføringen av nærmere to tusen anskaffelsesprosjekter for offentlige virksomheter over hele Norge. Han har holdt en lang rekke kurs og foredrag for Confex, Difi og mange andre offentlige virksomheter og har skrevet artikler om anskaffelsesregelverket for eksempelvis NIMA. Han er redaktør av en ukentlig blogg om anskaffelser med rundt 1500 abonnenter som så langt teller over 150 konkrete artikler om anskaffelser og regelverk.

Informasjon om digitale kurs:

  • Kurset vil bli gjennomført på Teams eller Zoom.
  • Du vil motta nærmere beskjed og link etter hvert som kursdagen nærmer seg.  

Har du spørsmål eller trenger support?

Dette er et fysisk kurs. Det som er inkludert i prisen er deltakeravgift og lunsj. Det er ikke inkludert kostnader til middag, reise, overnatting og andre personlige utgifter.

Har du spørsmål eller trenger support?

Overnatting

Dersom du har behov for hotell i forbindelse med kurset har vi følgende hotellavtale du kan benytte deg av KS Agenda sin hotellavtale. Trykk på linken for å se kapasitet og tilgjengelighet.

NB! Rommet gjøres opp direkte av deltaker på hotellet

Påmeldingen er bindende.

Ved avbestillinger/endringer:

  • Inntil 3 uker før kurs-/konferansestart krediteres beløpet i sin helhet
  • Mindre enn 3 uker før kurs-/konferansestart gis ingen refusjon av deltakeravgiften og måltider

Avbestilling gjøres skriftlig til info@ksagenda.no.

Det tas forbehold om nok antall påmeldte for at kurset skal gå.

1 uke før kurset vil du motta detaljer om oppmøte. Dersom du ikke mottar denne informasjonen ber vi deg om å ta kontakt med oss per telefon eller e-post.

Kursregistrering gjelder kun for deltageren som er meldt på.

Det tas forbehold om programendringer.

OU-fondet er kommunesektorens opplærings- og utviklingsmidler som skal brukes til «arbeidsgiverrelatert ledelsesutvikling», hvor målgruppen er ledere.

Kommuner, fylkeskommuner og bedrifter som er en del av denne ordningen vil kunne få refundert deltakeravgiften på kurs og seminarer som tilfredsstiller definisjonen «arbeidsgiverrelatert ledelsesutvikling».

Det gjøres oppmerksom på at OU-midlene KUN dekker deltakeravgiften. Eventuelle kostnader knyttet til reise og opphold må dekkes av den enkelte deltaker selv.

Dette kurset er omfattet av ordningen om forhåndsgodkjente kurs hvor det ikke skal søkes om støtte fra OU-midlene. Det skal bare sendes inn refusjonskrav når man har mottatt faktura for kursavgiften.  Vi refunderer ikke registreringsbekreftelser.  

Skjema for refusjon finner man på https://www.ks.no/ou-refusjon. Faktura for kurset må være vedlagt i refusjonskravet. Bekreftelse på påmelding refunderes ikke. Vær obs på at MVA ikke er refusjonsberettiget.

Viktig! Er det flere deltagere fra en kommune/fylkeskommune/virksomhet på et kurs, skal det sendes inn ett samlet refusjonskrav for alle deltakerne

For at du skal få dekket forhåndsgodkjente OU-midler, kan kun 50% av kursplassene fylles opp med deltakere fra samme kommune. Den gjeldende kommunen kan gjerne få flere kursplasser, men må da betale full pris for de ekstra plassene som er over denne grensen.

Oslo kommune og privatpersoner kan IKKE søke om støtte fra dette fondet.

Du kan også lese mer om OU-midler her.

Ledige plasser
Få ledige plasser
Fullt

Kort og greit om reglene for offentlige anskaffelser

24
Apr
 
2025
 
kl.
08:30
-
12:00
24
Apr
 - 
24
Apr
 
2025
 
kl.
08:30
-
12:00
Digitalt kurs
Kort og greit om reglene for offentlige anskaffelser
Forvaltning
3500
,- (mva-fritt)
,- (ekskl. mva)
,- (inkl. mva.)
Forhåndsgodkjent for OU-midler for medlemmer av OU-fondet
Har du spørsmål om kurset? Kontakt oss.
Dette kurset er fullt. Legg inn e-posten din i feltet nedenfor dersom du ønsker å få beskjed når kurset er tilgjengelig igjen.
Supert! Vi sender deg en e-post når kurset er tilgjengelig igjen.
Ånei, noe gikk galt med innsendingen.
Har du spørsmål om kurset? Kontakt oss.
Dette kurset er over. Legg inn e-posten din i feltet nedenfor dersom du ønsker å få beskjed når kurset er tilgjengelig igjen.
Har du spørsmål om kurset? Kontakt oss.
Supert! Vi sender deg en e-post når kurset er tilgjengelig igjen.
Ånei, noe gikk galt med innsendingen.
Meld deg på kursetMeld deg på kurset
Kort og greit om reglene for offentlige anskaffelser
24
Apr
 
2025
 
kl.
08:30
-
12:00
24
Apr
 - 
24
Apr
 
2025
 
kl.
08:30
-
12:00