Ledelse av samspillet mellom kommunen og frivilligheten, del 1-3

Hvordan kan kommunen sammen med frivilligheten løse fremtidens utfordringer? I en presset kommunehverdag kan samspillet med frivilligheten være en viktig del av svaret. Samspillet kan bidra til å løse bemannings- og ressursutfordringer, forutsatt at begge parter er villige til å endre seg. Kurset gir deg verktøyene for å styrke samarbeidet.

Meld deg på kurset
Dette kurset er fullt, men du kan melde deg på interesseliste for å motta en e-post når kurset er tilgjengelig igjen.
Meld deg på kurset
Dette kurset er over, men du kan melde deg på interesseliste for å motta en e-post når kurset er tilgjengelig igjen.
Ledelse av samspillet mellom kommunen og frivilligheten, del 1-3Logo for KS Agenda

Selv om mange ser verdien i samarbeidet med frivilligheten, oppstår det ofte uklarheter rundt rammer, organisering og ansvar. For å lykkes med et godt samspill mellom kommunen og frivilligheten, er det viktig å unngå de vanligste utfordringene. Kurset gir deg svar på hvordan du kan håndtere disse utfordringene på en effektiv måte.

Kurset gir deg innsikt i ny teori og forskning, samt de nyeste nasjonale retningslinjene og veiledningene. Du vil få konkrete eksempler fra kommuner som har lykkes, og lære om ulike verktøy som kan brukes for å etablere et godt og ryddig samarbeid med frivillige. Du vil også bli kjent med relevante aktører og hva de kan bidra med til din virksomhet. Har du råd til å la være?

Kurset vil gi deg svar på følgende:

  • Hvordan kan vi bygge en sterk og bærekraftig kommune sammen med frivillig sektor? Er det mulig å skape ny motivasjon i tøffe tider?
  • Hvilke endringer må gjøres i tjenestene og blant de ansatte for å inkludere frivillige på en god måte? Hvordan påvirker det de ansattes rolle?
  • Hvordan skal samarbeidet mellom kommunen og frivilligheten ledes og organiseres? Hvem har ansvar for hva, og hva er tillatt?
  • Kommunene kan få mangel på arbeidskraft før pengene tar slutt. Hvordan kan vi engasjere de som står utenfor arbeidslivet?
  • Hvilken rolle kan kommunen ha i å tilrettelegge for frivilligheten? Hvordan kan vi sikre trygghet og stabilitet for de frivillige uten å gjøre det for rigid og krevende? Hvordan kan vi inkludere flere og skape plass for mangfold? Er frivilligheten løsningen, eller må kommunen gjøre mer selv?

Målgruppe

Ledere, koordinatorer og beslutningstakere på ulike nivåer som organiserer og tilrettelegger for frivillig innsats.

Datoer for kursrekka

  • Del 1: 19.mars – digitalt.
    • Tidsramme: kl. 09:00-13:00
  • Del 2: 10.-11.april – fysisk, Nationaltheatret konferansesenter, Oslo.
    • Tidsramme:
    • Dag 1: kl. 10:30-15:30
    • Dag 2: kl. 09:00-15:00
  • Del 3: 9.mai – digitalt.
    • Tidsramme: kl. 09:00-13:00

Deltakeravgift

Din påmelding vil gjelde for alle tre samlinger. Deltakeravgiften er på kr. 8 990,- for todagers fysisk samling og kr. 5990,- for hver digital samling (eks mva).

Denne vil bli fakturert fortløpende etter hvert gjennomført kurs.

NB! Vennligst merk at dette kurset er kun for den enkelte deltakeren som har meldt seg på. Alle deltakere må registrere seg, uavhengig av om du deltar individuelt eller i gruppe.

Veiledning

Det tilbys også veiledning mellom samlingene. Dette er et frivillig tilbud som har en pris på kr. 2 500,- per time. Det er for øvrig mulig å kreve refusjon fra OU-fondet for EN time veiledning mellom hver samling. Vær obs på at det tilkommer mva. på denne avgiften (kr. 625,-) - mva dekkes ikke av OU-midlene.

OU-midler

Kurset er forhåndsgodkjent for OU-midler og man kan sende inn refusjonskrav til www.ks.no/ou-refusjon. Refusjonskrav sendes først etter faktura er mottatt.

NB! For at du skal få dekket forhåndsgodkjente OU-midler, kan kun 50% av kursplassene fylles opp med deltakere fra samme kommune. Den gjeldende kommunen kan gjerne få flere kursplasser, men må da betale full pris for de ekstra plassene som er over denne grensen.

Se hva andre deltakere sier om kurset

Samling 1 – Digitalt 19.mars

Samlingen gir innsikt i de nyeste nasjonale retningslinjene, utfordringene og kunnskapsgrunnlaget på området. KS, KSK og Verdighetssenteret presenterer status og hva du som leder må forholde deg til.

  • Hva er de ubrukte ressursene, og hva er ditt lokale handlingsrom?
  • Historisk sett var frivilligheten grunnlaget for offentlig sektor – hvordan vil dette utvikle seg fremover?
  • Hvilken type ledelse er nødvendig når man samarbeider med frivilligheten?
  • Hvem er frivilligheten og hva karakteriserer den?

Du vil få tre konkrete tips for et verdifullt samarbeid med sivilsamfunnet. Vi diskuterer også hvilken kompetanse kommunene bør ha.

Etter dag én kan du sende inn dine egne utfordringer for diskusjon og velge fokusområde for neste samling.

Samling 2 – Fysisk 10-11. april

Dag 1:

Hvordan kan fremtiden se ut, og hvordan kan vi komme dit?

Vi får eksempler på hvordan enkelte kommuner har håndtert overgangen fra kommune 2.0 til 3.0, taklet motstand blant ansatte og skapt en styrket kommunal tjeneste gjennom samspill med frivilligheten. Eksempler fra Frogn biblioteket og seniorsenteret.

Hvordan kan man utøve stedsledelse på tvers av offentlig og frivillig sektor? Du vil få innsikt i hvilke prosessverktøy som kan brukes, og hvordan kommunen kan bidra til at frivilligheten vokser.

Nettverk for helsefremmende samfunn (Fremsam) viser hvordan vi kan utvikle samarbeidskompetanse for å håndtere komplekse velferdsutfordringer. Du får tid til å reflektere over hvordan du kan gjøre det samme i din kommune, samt høre andres erfaringer med samlokaliserte løsninger. Erfaringene fra prosjektene vil inkludere hvilke forutsetninger som må være på plass for å skape en struktur for samarbeid.

Dag 2:

Inkluderende ledelse: Hvordan rekruttere og lede frivillige?

  • Hvordan kan ansatte og frivillige dele oppgaver effektivt?
  • Bør frivillige inkluderes i bemanningsplanene?
  • Hva kan det offentlige lære av frivillig ledelse?
  • Hvordan utvikle ledere blant egne ansatte og samarbeide med ledere utenfor offentlig sektor?
  • Hvordan håndteres spørsmål om kjøring, taushetsplikt, forsikring osv.?
  • Hvordan finne balansen mellom styring og ledelse?

Frivillig Norge deler sin kunnskap på området, inkludert verktøy for offentlige tjenester. De vil dele erfaringer og modeller for et godt samarbeid mellom frivillige organisasjoner og kommunen.

Samling 3 – Digitalt 9. mai

Etikk i overgangen mellom velferdstjenester og frivillighet.

  • Hvordan håndterer vi etiske utfordringer i overgangen mellom velferdstjenester og frivillighet?
  • Hvor går grensene, og hvordan takler vi problemer som kan oppstå?
  • Hvilke krav kan stilles, og hvilken opplæring er nødvendig?
  • Hvordan unngår vi dobbeltarbeid, brukeravhengighet og at frivilligheten konkurrerer med seg selv? Kan man være både ansatt og frivillig?
  • Er det forskjell på samarbeid i hverdagen og i krisesituasjoner?

Verdighetssenteret og Norges Frivilligsentraler er med og deler sine erfaringer, avtaler, maler og håndbøker.

Anne Merete Bjørnerud

Anne Merete Bjørnerud

Foredragsholder
Anne Merete BjørnerudAnne Merete Bjørnerud

Anne Merete Bjørnerud

Foredragsholder

Anne Merete Bjørnerud jobber med innovasjon, tjeneste- og samfunnsutvikling i grenseflaten mellom helse/velferdstjenester og frivillig sektor. Hun er særlig opptatt av brukerne/innbyggerne, og ansatte i tjenestene, samt hvordan de kan mobiliseres sammen i samskapende sosiale innovasjonsprosesser på kommunalt nivå, for å oppnå bærekraftige lokalsamfunn.

Anne Merete har mastergrad i folkehelsearbeid og phd-kurs i implementering. Hun har ti års erfaring som interkommunal tjenesteleder og fem års erfaring som forsker ved et universitet. Hun har utviklet og vært faglig ansvarlig for flere kurs og prosjekter i ulike kommuner og kommunale tjenester.

Informasjon om digitale kurs:

  • Kurset vil bli gjennomført på Teams eller Zoom.
  • Du vil motta nærmere beskjed og link etter hvert som kursdagen nærmer seg.  

Har du spørsmål eller trenger support?

Dette er et fysisk kurs. Det som er inkludert i prisen er deltakeravgift og lunsj. Det er ikke inkludert kostnader til middag, reise, overnatting og andre personlige utgifter.

Har du spørsmål eller trenger support?

Dette kurset har to digitale samlinger og en fysisk todagres samling.

Det som er inkludert i prisen på den fysiske samlingen er deltakeravgift og lunsj. Det er ikke inkludert kostnader til middag, reise, overnatting og andre personlige utgifter.

Har du spørsmål eller trenger support?

E-post: info@ksagenda.no

Telefon: 24 13 28 00

Overnatting

Dersom du har behov for hotell i forbindelse med kurset har vi følgende hotellavtale du kan benytte deg av KS Agenda sin hotellavtale. Trykk på linken for å se kapasitet og tilgjengelighet.

NB! Rommet gjøres opp direkte av deltaker på hotellet

Påmeldingen er bindende.

Ved avbestillinger/endringer:

  • Inntil 3 uker før kurs-/konferansestart krediteres beløpet i sin helhet
  • Mindre enn 3 uker før kurs-/konferansestart gis ingen refusjon av deltakeravgiften og måltider

Avbestilling gjøres skriftlig til info@ksagenda.no.

Det tas forbehold om nok antall påmeldte for at kurset skal gå.

1 uke før kurset vil du motta detaljer om oppmøte. Dersom du ikke mottar denne informasjonen ber vi deg om å ta kontakt med oss per telefon eller e-post.

Kursregistrering gjelder kun for deltageren som er meldt på.

Det tas forbehold om programendringer.

OU-fondet er kommunesektorens opplærings- og utviklingsmidler som skal brukes til «arbeidsgiverrelatert ledelsesutvikling», hvor målgruppen er ledere.

Kommuner, fylkeskommuner og bedrifter som er en del av denne ordningen vil kunne få refundert deltakeravgiften på kurs og seminarer som tilfredsstiller definisjonen «arbeidsgiverrelatert ledelsesutvikling».

Det gjøres oppmerksom på at OU-midlene KUN dekker deltakeravgiften. Eventuelle kostnader knyttet til reise og opphold må dekkes av den enkelte deltaker selv.

Dette kurset er omfattet av ordningen om forhåndsgodkjente kurs hvor det ikke skal søkes om støtte fra OU-midlene. Det skal bare sendes inn refusjonskrav når man har mottatt faktura for kursavgiften.  Vi refunderer ikke registreringsbekreftelser.  

Skjema for refusjon finner man på https://www.ks.no/ou-refusjon. Faktura for kurset må være vedlagt i refusjonskravet. Bekreftelse på påmelding refunderes ikke. Vær obs på at MVA ikke er refusjonsberettiget.

Viktig! Er det flere deltagere fra en kommune/fylkeskommune/virksomhet på et kurs, skal det sendes inn ett samlet refusjonskrav for alle deltakerne

For at du skal få dekket forhåndsgodkjente OU-midler, kan kun 50% av kursplassene fylles opp med deltakere fra samme kommune. Den gjeldende kommunen kan gjerne få flere kursplasser, men må da betale full pris for de ekstra plassene som er over denne grensen.

Oslo kommune og privatpersoner kan IKKE søke om støtte fra dette fondet.

Du kan også lese mer om OU-midler her.

Ledige plasser
Få ledige plasser
Fullt

Ledelse av samspillet mellom kommunen og frivilligheten, del 1-3

19
Mar
 
2025
 
kl.
09:00
-
13:00
19
Mar
 - 
19
Mar
 
2025
 
kl.
09:00
-
13:00
Digitale og fysiske samlinger (Oslo)
Digitalt kurs
Ledelse av samspillet mellom kommunen og frivilligheten, del 1-3
Strategi og ledelse
5990
,- (mva-fritt)
,- (ekskl. mva)
,- (inkl. mva.)
Forhåndsgodkjent for OU-midler for medlemmer av OU-fondet
Har du spørsmål om kurset? Kontakt oss.
Dette kurset er fullt. Legg inn e-posten din i feltet nedenfor dersom du ønsker å få beskjed når kurset er tilgjengelig igjen.
Supert! Vi sender deg en e-post når kurset er tilgjengelig igjen.
Ånei, noe gikk galt med innsendingen.
Har du spørsmål om kurset? Kontakt oss.
Dette kurset er ferdig. Legg inn e-posten din i feltet nedenfor dersom du ønsker å få beskjed når kurset er tilgjengelig igjen.
Har du spørsmål om kurset? Kontakt oss.
Supert! Vi sender deg en e-post når kurset er tilgjengelig igjen.
Ånei, noe gikk galt med innsendingen.
Meld deg på kursetMeld deg på kurset
Ledelse av samspillet mellom kommunen og frivilligheten, del 1-3
19
Mar
 
2025
 
kl.
09:00
-
13:00
19
Mar
 - 
19
Mar
 
2025
 
kl.
09:00
-
13:00